Keskustelu
| Esko Laaki | piinaava röyhtäily | 22.5.2026 17.02 |
| Moi olen 6-kymppinen mies ja kärsinyt tuskallisesta öisestä röyhtäilystä jo useamman vuoden. Tähystyksessä ei löydetty mitään poikkeavaa, mutta ruokatorven motiliteetti häiriö todettiin noin 10cm matkalta, mitään nielemisvaikeuksia ei kuitenkaan ole. En ole erilaisista ruokavaliosta juurikaan apua saanut. Röyhtäily on joka öistä, vähän väliä joutuu heräämään ja nousemaan ylös jolloin se yleensä helpottaa.Tunne ruokatorvessa on kova paine joka "pullistaa" torvea ja lopulta tulee röyhynä ulos ja röyhtäily jatkuu ja jatkuu, joskus puolikin tuntia putkeen!? Alkaa nukkuminen olla aika katkonaista eikä unta saa riittävästi vaikka sängyssä menee 10 tuntia /vrk josta ehkä puolet unta!? Alkaa olla kohtalainen elämänhaluun vaikuttava tekijä. En ole törmännyt samasta vaivasta kärsiviin missään, mahtaako täällä olla joku kohtalon toveri? Oispa mahtavaa jos sais vinkkejä jolla tästä pääsis eroon. Kiitos |
||
| Kokopelli | Re: piinaava röyhtäily | 25.5.2026 7.33 |
| Hei. Minulla on ruokatorvi röyhtäilyä makuultaan, johon ei ole mikään lääke auttanut. Itselläni taukoamatonta ilmaa tulee ulos vain jos makoilen vasemmalla kyljellä, ei oikealla eikä selällään. Olen huomannut että jos makoilen silti vasemmalla kyljellä, mutta suu kiinni, eli hengitän nenän kautta, ilmaa tulee hetken ja se loppuu sitten. Jos hengitän suun kautta, sitä tulee vaikka koko yö! Valitettavasti en ole itse tähän vaivaan tämän kummempaa keinoa keksinyt. Mutta auttaa toki tuokin. |
||
| Esko Laaki | Re: piinaava röyhtäily | 28.5.2026 15.34 |
| Moi Mullakin alkoi se melko samalla tavalla, mutta on lisääntynyt vuosi vuodelta, ei tosiaankaan pysty nukkua kuin selällään, eikä swkään enää paljon auta!? Ainoa mikä auttaa on vetää kännit, silloin pystyn nukkumaan lähes koko yön!? Mutta kun ei sitäkään "lääkettä" voi päivittäin käyttää. |
||
| Pike | Re: piinaava röyhtäily | 30.5.2026 22.17 |
| Jos röyhtäilyä on hyvin runsaasti, kyseessä on todennäköisesti ruokatorviröyhtäily, kertoo tutkimus. Tahdonalaista mutta tiedostamatonta oiretta voidaan hoitaa terapialla, jossa oleellista on osoittaa röyhtäilyn mekanismi ja oppia oikea palleahengitystekniikka Iltalehdessä oli tämä juttu. |
||
