Ajankohtaista

Kaikille sivuston käyttäjille refluksittomia hetkiä!

Arkiston uumenista

  • Kolmannes tyytymättömiä salpaajiin >>>>
  • Kuinka selviytyä refluksi(lapse)n kanssa - myös aikuisrefluksikoille apua! >>>>
  • Helikobakteeri keksittiin 1980-luvulla >>>>
  • Ärtynyt suoli (IBS) Suomessa >>>>

Keskustelu

aWootm-IMT harjoituksella apua6.6.2020 22:24
Moikka.

Kirjoitan tänne nostaakseni esille tutkimuksen/harjoituksen jonka avulla refluksitaudin oireita voi mahdollisesti selkeästikin lieventää tilanteissa joissa tauti johtuu heikosta LES:n toiminnasta.

Löysin paperin aikanaan kun sairastuin itse ja lähdin taistelemaan tuota tautia vastaan ns. all-in asenteella. Nyt huomattavasti myöhemmin tauti alkaa olemaan selätetty. En väitä että puhtaasti tämän harjoituksen myötä, mutta mahdollista se on, joten parempihan tämä on jakaa kaikille:

https://sci-hub.se/10.1016/j.otorri.2019.01.003

Eli tutkimuksen pihvi on siinä että tuo LES on lihas. Hyvin pitkälti samanlainen kuin mitä vaikka käsivarsistamme löytyy. Ja koska se on lihas, sitä voi myös treenata. Treenaus palauttaa lihaksen toimintavoiman josta seuraa oireiden vähentyminen.

Ongelma on tietenkin se että on kovin vaikeaa treenata jotain joka on tuolla kehon sisällä, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan täysin mahdotonta. Tässä m-IMT astuu sisään, jossa on kyse treeniohjelmasta jota toistetaan vähintään kaksi kertaa päivässä 28 päivän ajan.

Tutkimuksesta saadut tulokset osoittivat merkittävää parannusta oireisiin, joskin on hyvä huomioida että liikkuvia muuttujia on paljon ja olotiloja on subjektiivisesti kovin vaikeaa tarkasti mitata.

Joka tapauksessa, tässä ovat ohjeet suomeksi:

---- ---- ----

> Ota lähettyville sekuntikello (älypuhelin esim) ja aseta siihen hälytys 9 minuutin välein.

1. Asetu makuulleen. Ota hyvä, ryhdikäs asento. 9 minuutin ajan hengitä nenän kautta siten, että otat ilmaa sisään niin vähän kuin mukavasti voit, pidä 3 sekuntia ja hengitä ilma ulos niin syvästi kuin pystyt ilman että vatsalihaksesi supistuvat. Eli hieman sisään, 3s, paljon ulos.

2. Toista kohta 1 jälleen 9 minuutin ajan, mutta tällä kertaa paina sormillasi oletettua vatsasi sisääntuloreittiä. Tämä voi tuntua hieman hakemiselta alkuun, mutta käytännössä alimpien kylkiluiden tasalta laita sormet keskelle oletettua ylävatsaa, paina sisään ja ylös kohti keuhkoja. Paina selkeästi, mutta ei niin että käy kipeää tai tuntuu pahalta. Painanta tehdään ainoastaan uloshengityksen aikana. Itselläni alkuun tämä steppi hieman poltteli. Gaviscon ennen treeniä voi auttaa.

3. Toista kohta 2 jälleen 9 minuutin ajan, mutta tällä kertaa hengitä suun kautta. Kielen tulee pysyä suun pohjalla ja leuan tulee olla rentona, suu hieman raollaan.

4. Nouse istumaan. Ota hyvä ryhti, leuka lievästi (kuin ylpeillen) ylöspäin, kieli etuylähampaiden takana ja nieleskele tyhjää kolme minuuttia.

Toista stepit joka päivä 28 päivän ajan 2 kertaa vuorokaudessa aina ennen kuin syöt. Kun syöt, syö maltilla vähän ja rauhallisesti.

Äänikirja, musiikki tai vastaava on hyvä kaveri treeniin, niin saa ajan kulumaan (sen jälkeen kun on tekniikka hanskassa).

---- ---- -----

Mikäli lähdette kokeilemaan tätä niin jakakaa ihmeessä tuloksia tänne. Jos alkaa näyttämään siltä että tutkimuksen tulokset pitää paikkaansa, tästä voi olla paljon iloa monelle.

Korjasin tosiaan oman tautini (korjaamisella tarkoitan tässä kontekstissa että olen kuin ennen tautia, ei oireita, vaikka syö pitsaa ja mässää namuja), mutta näiden harjoitteiden lisäksi otin myös muita askelia jotka ovat saattaneet kiihdyttää omaa edistymistäni:

- Laihdutin n. 8% painostani.
- Vähensin istumista.
- Aloin liikkumaan 30min päivässä.
- Söin vähähappoisia ruokia, en kuitenkaan seurannut mitään tiettyä dieettiä. On helppo katsoa Googlella paljonko minkäkin ruuan pH on. En pitänyt vapaapäiviä/sortunut tästä ruokavaliosta.
- Ennen nukkumaanmenoa 1.9mg melatoniinia (toinen tutkimus sanoi että saattaisi auttaa).
- Alkuun söin PPI:tä, mutta sitten jatkoin ilman, jotta tuntisin paremmin mikä auttaa ja mikä ei.
- Yötä vasten voi olla hyvä idea ottaa Gavisconia silloin kun oireita vielä piisaa eikä ole PPI-kuurilla.
- Sängyssä pään puoli koholla.
- Suun kuivumiseen löytyi apteekista auttavaa hammastahnaa.
- Vaihdoin nukkuma-asennon oikealta kyljeltä vasemmalle (auttaa!).
- Pidin huolen että myös psyyke pysyy kunnossa vaikean vaivan kanssa. Kannattaa väsätä jokin kalenteri itselle johon suunnittelee mitä tekee ja lisätä sosiaalisia juttuja jotka auttaa unohtamaan vaivat.

Toivottavasti tästä löytyy apua edes yhdelle!

rentukkaRe: m-IMT harjoituksella apua7.6.2020 17:47
Onpa mielenkiintoinen kirjoitus. Onko muita, jotka ovat tätä kokeilleet?

aWootRe: m-IMT harjoituksella apua23.9.2020 12:50
Väliraporttina, nyt 3-4 kk myöhemmin oireet ovat yhä poissa ja olo on sama kuin ennen sairastumista.

Olen hyvin pitkälti lipsunut vanhoihin tapoihini, huoletta syön mitä sattuu ja liikuntakin pääsi taas unohtumaan, mutta painon olen pyrkinyt pitämään kurissa ja vältän sellaista överisyömistä.

HappomahaRe: m-IMT harjoituksella apua23.9.2020 14:13
Mulla ongelma on enemmänkin että miten saa painon pysymään normaalissa ettei lipsahda alipainon puolelle, mutta harjoitteet vaikuttaa hyvältä. Täytyypä kokeilla.

VäinämöinenRe: m-IMT harjoituksella apua23.9.2020 22:19
Kiitos tämän nostosta takaisin. Täytyy nyt ottaa itse tämä seuraavaksi ohjelmaan ja katsoa mitä tapahtuisi. Tähystyksen jälkeen näytti päällisin puolin kaikki hyvältä, paitsi pientä löysyyttä alasulkijassa. Sitä kautta voisin olla otollista kohderyhmää, jos nyt sen osa-alueen saisi toimimaan paremmin. Uskon, että vuosien varrella etenkin runsas istuminen saattanut tehdä hallaa, vaikka urheilua on paljon koko elämänsä harrastanutkin. Katsotaan miten käy.

Hienoa kuulla, jos sinulla on tämä purrut!

VäinämöinenRe: m-IMT harjoituksella apua24.9.2020 13:07
Ensimmäinen treeni takana ja hyvin mielenkiintoinen puolituntinen. Yritetään saada pidettyä kiinni kynsin ja hampain 2 x päivässä -tahdista ja katsotaan mikä on kuukauden päästä tilanne!

VäinämöinenRe: m-IMT harjoituksella apua24.9.2020 13:12
aWoot: Voisitko hieman vielä tarkentaa omaa refluksitaustaasi. Miten pahoina koit oireet kun tauti on sinulle puhjennut? Miten suuressa osassa näkisit tämän nimenomaisen treenin olleen osana parantumistasi?

Nyt kun puhuit, että oireet pysyneet poissa ja vähän olet lipsunutkin, niin oletko pitänyt tämän jumpan säännöllisesti mukana? Vai veditkö tuon kuukauden setin ja kun oireet hävisivät niin aloit elämään normaalia elämää eikä niitä ole sitten vain sattunut tulemaan enää takaisin?

Olet käynyt tähystyksessä ja selkeästi olet saanut refluksidiagnoosin?

SussuRe: m-IMT harjoituksella apua16.10.2020 13:15
Väinämöinen, onko treeni auttanut tähän mennessä?

VäinämöinenRe: m-IMT harjoituksella apua17.10.2020 12:13
Kiitos kysymästä! Mulla hieman häiriintyi tuo homma kun jäi hieman päiviä välistä. Sain viikon verran tehtyä. Ei siitä nyt ainakaan haittaa ollut. Ajattelin, että täytyy vielä uudelleen tarvittaessa hyökätä tässä tämän kimppuun kun saan tästä alta pois ensin kokeiluita, jotka tuntuneet enemmän purreen.

Olen saanut hieman kremppoja kuriin kropasta ja nyt olen päässy taas juoksemaan normaalisti lenkkejä pitkään aikaan. Tämän lisäksi olen vähentänyt valtavia istumismääriäni merkittävästi. Minusta tuntuu edelleen, että tämä liiallinen istuminen on ollut tässä itsellä yhtenä murheena. Nyt kun sitä on vähemmän ja juoksumäärät hetkessä nousseet, niin tuntuu ettei palleanseutu ole koskaan toiminut näin hienosti.

Olen tehnyt samalla myös tätä pallean mobilisointia: https://youtu.be/qEwkameO_gM

Tuossa pilatespallolla mobilisointia tehdessä pystyy hyvin lukemaan palleanseutua. Nyt olen ekan kerran päässyt siihen pisteeseen, että tunne on mukava eikä minkäänlaisia kipuja. Aiemmin kuin aeroobinen liikunta oli vähemmällä ja istumista huomattavasti enemmän, niin tuo pallean mobilisointi teki aina hieman kipeää tuon pallon kanssa.

Niinpä ajattelin nyt vielä edetä näiden kanssa kun pitkiä juoksulenkkejä takana vasta rapiat viikon, samoin istumisen vähentämistä vajaan kuukauden. Olot tuntuvat menneen jatkuvasti parempaan suuntaan ja ajattelin nyt katsella näiden kanssa eteenpäin vaikka pari kuukautta. Sen jälkeen sitten kokeilee uudelleen tätä harjoitetta, jos tuntuu että edistyminen meinaa taas pysähtyä johonkin.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: