Ajankohtaista

Kaikille sivuston käyttäjille refluksittomia hetkiä!

Arkiston uumenista

  • Kolmannes tyytymättömiä salpaajiin >>>>
  • Kuinka selviytyä refluksi(lapse)n kanssa - myös aikuisrefluksikoille apua! >>>>
  • Helikobakteeri keksittiin 1980-luvulla >>>>
  • Ärtynyt suoli (IBS) Suomessa >>>>

Keskustelu

nuorioireilijaNärästys antibioottien jälkeen. 16.4.2020 14:18
Hei! Olen 16-vuotias nuori, ja söin kahden kuukauden pituisen antibioottikuurin aknen hoitoon. Kuurin jälkeen on alkanut närästysoireet, kurkussa palantunne, polte rintalastan takana jne. Somacia en saa syödä, mutta Rennietä olen ottanut ja maitohappobakteereja. Voisikohan tämä ikävä närästys poistua ajan kanssa kun vatsan bakteerikanta tasaantuu? Ikävää jos nyt tämän vuoksi sain refluksitaudin. Onko kellään vastaavia kokemuksia?

helenRe: Närästys antibioottien jälkeen. 23.4.2020 16:09
Ikävä kuulla! Mulla on itselläni hieman sama tilanne. Alkoi närästää sen jälkeen kun söin rautatabletteja ja myös antibioottikuurin peräkkäin. Olen ymmärtänyt, että tämä taitaa olla melko tavallista.

Kuinka pitkä aika on sun kuurin loppumisesta?

Mun antibioottikuurin jälkeen närästi noin 6-7 viikkoa. Nyt viime viikosta asti on parempi olo, ja toivon, että tämä jo helpottaa. Mutta katsotaan, ilmeisesti voi kestää pitkään, ennen kuin vatsa rauhoittuu. Ruokavalio on tärkeätä (olet varmasti jo saanut ohjeita), ostin myös Ruohonjuuresta extravahoja maitohappobakteereja: https://www.ruohonjuuri.fi/extra-vahva-maitohappobakteeri-300-mrd-10ps-puhdas-6430050004521
mutta en tosin tiedä, jos näillä on kovin suurta merkitystä. Tsemppiä!

nuorioireilijaRe: Närästys antibioottien jälkeen. 23.4.2020 16:47
Kiitos helen vastauksesta!
Kiva, että sulla on alkanut mennä parempaan päin. Toivottavasti tämä olis kummallakin ihan vaan väliaikainen juttu.
Mulla on ab-kuurista nyt kulunut 3 viikkoa. Tuntuu, että Renniet kyllä auttaa närästysoireisiin, mutta saan niistä lievää pahoinvointia. Tiedä sitten kumpi tässä on pienempi paha. Täytyy kokeilla kanssa jotain tosi vahvoja maitohappobakteereja, tuskin ainakaan pahentaa tilannetta :)

helenRe: Närästys antibioottien jälkeen. 23.4.2020 17:41
Toivotaan tosiaankin näin! 3 viikkoa on vielä tosi lyhyt aika, sinuna odottelisin rauhassa, varmasti paranee pian :) Itselläni oli sellainen kumma juttu, että kun lopetin lääkkeiden syömisen niin mun olo parani. En ole keskustellut lääkärin kanssa siitä, eli en tiedä mistä johtuu. Mutta varmasti voit syödä Rennieitä vähän mutta ehkä niitä ei kannata kokoajan tosiaan popsia, jos tulee huono olo.
Tilasin itse asiassa juuri myös Rezcuen sinkkikarnosiini-jauhoa, jonka sanotaan auttavan närästykseen. Voin vaikka raportoida vähän myöhemmin, jos huomaan siitä jotain apua!

nuorioireilijaRe: Närästys antibioottien jälkeen. 23.4.2020 23:59
Joo, kiva jos viitsit vähän raportoida miten sulla etenee.
Huomasin juuri syömieni antibioottien mahdollisista haittavaikutuksista heti ensimmäisenä kohdan:
ruokatorven tulehdus tai haavaumat, jotka aiheuttavat kipua, nielemisvaikeuksia tai kivuliasta
närästystä
Eli taitaa olla tällainen mulla kyseessä. Taitaa nyt kuitenkin olla reissu lääkärille, vaikka sitä yritin hieman välttää näin korona-aikaan.
Kiitos tsempeistä :)

helenRe: Närästys antibioottien jälkeen. 30.4.2020 13:35
Joo, vaikuttaa olevan selvää että antibiootti on toi sun ongelmien syy. Huomasin myös itse jälkeenpäin, että rautatablettien yleisenä sivuoireena on juurikin närästys. Kannattaa kyllä mennä lääkäriin jos et ole vielä mennyt! Ja toivottavasti aknen hoitoon löytyisi jotain muita hoitokeinoja kuin antibiootit (toki ymmärrän että jos on paha akne niin se vaatii vahvempia aineita).
Itselläni oli taas alkuviikosta närästystä kun erehdyin syömään jotain vatsalle huonoa. Eli vaikka antibioottikuurin loppumisesta on nyt itselläni jo melkein 8 viikkoa, vatsa on vieläkin tosi herkkä ja herkästi tulee närästys päälle. Vaikuttaa siltä, että tämä vaiva paranee todella hitaasti ja pitää olla kärsivällinen!

nuorioireilijaRe: Närästys antibioottien jälkeen. 4.5.2020 23:24
Kävin nyt lääkärissä ja minulle määrättiin kuukauden somac-kuuri ja alkuun myös gavisconia. Lääkäri sanoi, että ruokatorven limakalvo saattaisi parantua ihan itsestäänkin ajallaan, mutta varmuudeksi syön nyt lääkkeitäkin, kun kurkkuun on noussut välillä mahahappoja. Minun oli tarkoitus syödä akneen toinen kuuri syksyllä, mutta taidan sen nyt jättää väliin ja etsiä jonkin minulle sopivamman ja hellävaraisemman vaihtoehdon. Kärsivällisyyttä tämä tosiaan nyt vaatii, eikä ole kiva vaiva. Yritän nyt vain saada ajatukset muualle, johonkin kivempaan asiaan. Mukavaa kevättä!

helenRe: Närästys antibioottien jälkeen. 8.5.2020 10:24
Kuulostaa järkevältä, hyvä että sait lääkkeitä ja toivottavasti ne auttaisivat. Ja toivottavasti tämä epämiellyttävä vaiva hellittäisi meidän kohdallamme pian! Kivaa kevättä myös sinulle :)
Ps. tämä ei yhtään kuulu tähän, mutta olen itse viime aikoina katsellut tämän yhdysvaltalaisen kosmetologin videoita ihonhoidosta ja saanut sieltä hyviä vinkkejä https://www.youtube.com/channel/UCa9iOE-ab8i9cXkUa7wJqOQ/videos. Olen myös itse aiemmin käynyt iholääkärillä aknen vuoksi, ja saanut hyviä voiteita. Eli sellaisia vaihtoehtoja myös on :)

GingerRe: Närästys antibioottien jälkeen. 8.5.2020 10:58
Akneen auttaa sokeriton ja viljaton ruokavalio. Hyviä rasvoja kannattaa syödä: voita, kookosöljyä ja oliiviöljyä, Avokado-öljyä.

Sama ruokavalio auttaa myös närästykseen.

Toivon parempaa vointia👍❤❤

nuorioireilijaRe: Närästys antibioottien jälkeen. 13.5.2020 19:02
Kiitoksia helen ja Ginger vinkeistä!
Lääkkeet ovat pikkuhiljaa alkaneet auttaa vatsaoireisiin ja ruokatorvi tuntuu jo paremmalta, mutta kurkkuni on yhä todella kipeä. Tuntuu ihan siltä, kuin kurkku olisi täynnä haavoja :( Olen kyllä lukenutkin, että kurkkuoireet ovat useasti pitkäkestoisia. Olen myös mielenkiinnosta lukenut tuosta syömästäni antibiootista ja nyt kyllä harmittaa, etten tehnyt sitä ennen kuurin aloittamista. Paljon on nimittäin kokemuksia siitä, että juuri kyseinen lääke aiheuttaa ruokatorven vaurioita.
Mutta en lannistu! Kunhan nyt saan ruokatorven ja kurkun paranemaan, niin toivottavasti oireetkin poistuvat. Minua ei ole ikinä ennen edes närästänyt, joten olen toiveikkaana, ettei tästä jää minulle refluksitautia. Tämä sivusto ja vertaistuki on kyllä huippujuttu!

GingerRe: Närästys antibioottien jälkeen. 14.5.2020 1:31
Moi,
Mä sain antibiootista suuhun hiivatulehduksen. Oli tosi kipee.
Siihen auttoi kun purskuttelin ruokasooda-vesi liuoksella.
Kannattaa kokeilla.

helenRe: Närästys antibioottien jälkeen. 14.5.2020 16:20
Mun kurkku on kanssa ollut kipeä, oletan että se tulee araksi närästyksen takia. nuorioireilija kiva kuulla, että lääkkeet ovat pikkaisen jo auttaneet. Toivotaan tosiaankin että myös kurkku paranisi!

Oon itse nyt seurannut aika tiukkaa dieettiä josta myös puhutaan tällä foorumilla: https://www.refluksi.fi/keskustelu.html/27268?p=&c=
Mielestäni se kyllä auttaa, tällä hetkellä en syö lääkkeitä ja olo on miltei normaali (mutta heti jos syön jotain epäsopivaa saan närästystä). Eli toivoa on!

Tämä dieetti on joka tapauksessa aika tiukka ja vähän ehkä hankala ymmärtää, mitä saa syödä ja mitä ei. Tähän voi esim yrittää varautua siinä tapauksessa, että lääkkeet eivät auttaisikaan. Mutta jos lääkkeet auttavat, ei ehkä ole tarpeellista syödä näin rajatusti. :)

nuorioireilijaRe: Närästys antibioottien jälkeen. 17.5.2020 18:17
Tosi kiva juttu helen, että sä oot saanut avun ruokavaliosta. Oon itsekin kattonut tuota ruokavaliota ja yrittänyt vähän syödä sen mukaan. Mä en kuitenkaan oo vielä ainakaan kokenut, että mun syömisillä olis ihan hirveetä merkitystä. Kolme viikkoa vielä jäljellä Somaccia. Voin vaikka päivitellä sitten, että mitä mulle kuuluu :)

helenRe: Närästys antibioottien jälkeen. 18.5.2020 20:36
okei, hyvä kuulla! palataan sitten kolmen viikon päästä, toivottavasti olisi siihen mennessä tapahtunut jotain positiivista muutosta :) itsellä on kyllä sellainen olo että vatsa tuntuu paremmalta kuin vaikka maaliskuussa, mutta muutos on tosi hidasta. tsemppiä!



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: