Ajankohtaista

Kaikille sivuston käyttäjille refluksittomia hetkiä!

Arkiston uumenista

  • Kolmannes tyytymättömiä salpaajiin >>>>
  • Kuinka selviytyä refluksi(lapse)n kanssa - myös aikuisrefluksikoille apua! >>>>
  • Helikobakteeri keksittiin 1980-luvulla >>>>
  • Ärtynyt suoli (IBS) Suomessa >>>>

Keskustelu

hilma 64v.Suppea ruokavalio ja puutokset7.12.2018 12:12
Tukka alkoi lähteä, iho kuivuu ja näkö hämärtyy !
Mikä vikana ? Mistä on mahdollisesti puutos ?
Rillit on aika uudet, niissä tuskin on vikaa.
Kilpirauhasarvot oli keväällä ok.

Lihaa en voi syödä, otan B12 purkista.
Muuten syön vähän ja pieniä annoksia, kalaa, perunaa,
kasviksia ja kauraleipää.
Pari lasia maitoa joskus.
Banaani joskus.
Pari rkl kasvisöljyä/vrk ja sipaisu kasvismargista
kauraleivän päälle.
Muu ei oikein uppoa eikä sula.
Mitä puuttuu ?
En keksi kuin mahdollisen sinkinpuutteen,
mutta tuskin sekään yksin olisi syynä ?
Vai voiko olla ?
Tai ikä tekee ongelmia ?
Onko sinulla hyviä ideoita ?
Tai jotain ideaa ?
Kiitos kaikista !

laihanluikkuRe: Suppea ruokavalio ja puutokset7.12.2018 14:07
Auttaisikohan yhtään jos alkaisit syömään monivitamiini-hivenaine-kivennäisaine-pillereitä ?

GingerRe: Suppea ruokavalio ja puutokset7.12.2018 15:03
Kannatan monivitamiinia ja b-vitamiiniyhdistelmää.

Iho tarvitsee B2, biotiinia. Näkö tarvitsee A-vitamiinia. Sitä saa esim. Voista. Sota-aikana lentäjät sai aina voi-annoksen, jotta näkevät pimeässä. Kynnet tarvii esim. D-vitamiinia purkista.

Omega-3 auttaa hiustenlähtöön.

eräs.kolmasRe: Suppea ruokavalio ja puutokset7.12.2018 15:19
A-vitamiini on näkö-, iho- ja limakalvovitamiini, mutta on sillä muitakin merkityksiä.
Sitä saa mm. kalasta ja porkkanasta, kelta-oransseista kasviksista.
Ehkä syöt niitä liian vähän ?
Syötkö tarpeeksi ?

Sinkillä kirjoitetaan olevan joku osuus hiustenlähtöön.
Vaikeus on siinä, että pystyäkseen hyödyntämään kaikki aineet, elimistö tarvitsee niitä monipuolisesti ja tasapainoisesti.
Jos alkaa ottamaan yhtä ainetta paljon, joku muu asia voi mennä epätasapainoon.

ei enää omegaaRe: Suppea ruokavalio ja puutokset7.12.2018 15:53
Hyvä että syöt kalaa 2-3 kertaa viikossa, et tarvitse mitään omegoita, jotka nostavat kolesterolia ja aiheuttavat riskejä, jos joutuu leikkaukseen.
Haavat menevät huonosti umpeen, veret tihkuu haavoista.
Vaihdoin omega 3:n kalaan.
Kokonaiskolesteroliarvoni laski kaksi pykälää. Seitsemästä viiteen.
HDL:n ja LDL:n suhde on ok.

hilma 64v.Re: Suppea ruokavalio ja puutokset7.12.2018 16:38
Kiitos tähänastisista vastauksista. Olen itsekin miettinyt saanko ollenkaan tarpeeksi ravintoa koska syön aika vähän ja saanko vitamiineista ym. hyötyä kun lisäksi syön Somacia. Kaloreita on aika työlästä laskea. En oikein osaa. Paino tuppaa laskemaan, että ehkä yksi pieni ateria päivässä pitäisi lisätä ja ostaa jotain monivitamiinia ensi alkuun.
Onkohan joku vitamiinituote, jossa on ne kaikki b-vitamiinit, hivenaineet ja sinkit ym. samassa pillerissä ?

VaniljaRe: Suppea ruokavalio ja puutokset7.12.2018 17:45
Saatko tarpeeksi proteiinia, hiukset tarvitsevat sitä? A-vitamiinin puute aiheuttaa ihon kuivumista mutta niin aiheuttaa E-vitamiininkin puute. Minä otan teelusikallisen vehnänalkioöljyä päivittäin, siitä saa E-vitamiinia. Muitakin kylmäpuristettuja öljyjä kannattaa käyttää päivittäin. Ne tekevät hyvää iholle ja hiuksetkin kiiltävät.

hilma 64v.Re: Suppea ruokavalio ja puutokset7.12.2018 20:34
Yritän pitää proteiinista huolta, mutta ehkä sekin jää liian vähäiseksi.
Kalasta saan vähän ja kasvisproteiinia, leivässäkin on vähän ja maidossa. Ehkä se ei riitä. Mieli tekee syödä vaikka mitä ja enemmän, mutta en pysty. Ruoka ei oikein sula, tulee maha- ja suolistovaivoja.
En ole laiska ajattelemaan ravintoasioita, olen tumpelo !
Niin kauan kuin pystyin syömään monipuolisesti en ole pilleripurkista mitään ottanut enkä ole ollut kiinnostunut mistään lisäravinteista.
Nyt pitäisi vihdoin alkaa opetella ravitsemustietoutta
kun oireita tulee, mitkä ehkä johtuu liian suppeasta ruokavaliosta.
Ihan hyviä ideoita olen saanut jo kirjoituksistanne.
Lisää saa mielellään tulla, kiitos !

Aihe on valtavan laaja. Ravitsemustietoa on niin paljon että uupuu.
Sitten miettii mikä on mainos ja mikä on tietoa, onko kaikki todella niin välttämätöntä.
Tri Tolosen mukaan melkein kuolee puutostiloihin jos ei tilaa kaikkia hänen tuotteitaan joita elimistö välttämättä tarvitsee.
En hänen sivujaan pidä ihan asiallisena.
Ne saavat ihmisen unohtamaan että syönhän minä ruokaakin !
Ei minulla kaikesta voi olla puute !

kreaRe: Suppea ruokavalio ja puutokset8.12.2018 15:13
Eikä sinua heikota kun syöt niin vähän ?

hilma 64v.Re: Suppea ruokavalio ja puutokset8.12.2018 16:07
Kyllä heikottaa ja huimaa. Sitä tottuu kun syö vähän.
Ei tule nälkä, sitten ei tule syödyksi tarpeeksi enkä muutenkaan voi
syödä paljon em. syistä. Mitä tehdä ?
Pitäisiköhän alkaa syödä öisinkin, kun heräilee ?

Sama täälläRe: Suppea ruokavalio ja puutokset8.12.2018 16:42
Suosittelen satsaamista verikokeisiin esim. Synlabissa voi saada ilman lähetettä verikokeita, toki ne maksaa, mutta ei lannata turhaan syödä, jos ei ole puutetta. Hintatiedot löytyy netistä.

hilma 64v.Re: Suppea ruokavalio ja puutokset8.12.2018 19:11
Kiitos vinkistä. Ehkä käynkin kokeissa labrassa.
Veljenpoikani kävi nuoremmakseen tutkimassa valikoimia jossain luonnontuote myymälässä (olisiko Life nimeltään). Siellä esim.
Vitabalans sinkki purutabletti 90 kpl maksoi 39.95 !!!
Ei ostanut.
Huhhuh ! En ollut uskoa korviani.
Apteekista ostan jos ostan tai marketista,
niissä samaa ainetta näkyy olevan myynnissä 6-7 eurolla.

kreaRe: Suppea ruokavalio ja puutokset8.12.2018 20:33
Luontaistuotekaupoista ei kannata ostaa juuri mitään.
Ei aina tiedä mitä saa (onko puhtaita ja turvallisia tuotteita) ja maksaa aina enemmän tai maksaa monta kertaa enemmän.
Tuo sinkin hinta oli törkeä ja se on lisäksi sitä huonointa eli sitraattia
joka lääkärien mielestä ei edes imeydy paljoakaan.
Sinkkiasetaatti imeytyy paremmin.

Vitamiineja ja hivenaineita on niin paljon,
ettei niitä purkista summamutikassa kannata alkaa syömäänkään
vaan kannattaa yrittää lisätä ruokavalioon niitä ruokia, joissa on aineita joista epäilee olevan puutosta.
Ruoasta kaikki imeytyy parhaiten.

Kun ruokavaliosi on aika suppea, saatkohan rautaa tarpeeksi, kun heikottaa ja huimaa ?

laihanluikkuRe: Suppea ruokavalio ja puutokset8.12.2018 21:38
Vitamiinit, hivenaineet on mutkallinen juttu.
Esimerkiksi sinkin kanssa on hyvä saada B6-vitamiinia, että siitä saisi parhaan hyödyn. Koska minulla on ravitsemusvaje syön monivitamiinivalmistetta jossa on mukana hivenaineita laaja kirjo.
Se on edullista ja helppoa, ei tarvitse miettiä mitä kaikkea pitäisi saada, että kaikki imeytyisi.

Useimmat haluavat olla hoikkia, mutta painonlasku voi olla terveysongelma. Minulle on. Ehkä vitsinä heitetty kysymyksesi pitäisikö yölläkin alkaa syödä ei ole minulle vitsi ollenkaan. Alipainoisille yöaika eli jopa 12 tunnin paussi syömisessä voi olla liian pitkä.
Hoipun alipainon rajoilla ja syön usein öisinkin, koska heräilen monta kertaa yössä. Syön vaikka 2-3 kauraleipää ja tilkan maitoa päälle niin saan taas untakin. Kun yösyöminen jää väliin, painoni karkaa alaspäin.
Alipainon rajoilla ruokailujen väli ei saa olla pitkä, varsinkin jos pystyy syömään vain pieniä annoksia. Lääkärini sanoi, että kolmen tunnin välein on hyvä syödä ja aina kun tuntee nälkää ja vatsa ongelmitta vetää ruokaa.
Jos hyvin nukuttaa ei alipainoistenkaan tietystikään tarvitse nousta yöllä syömään.
Jos refluksini olisi pahempi olisin vaikeuksissa, gastriittivatsani tykkää kun siellä on aina vähän ruokaa. Ihan tyhjänä se aiheuttaa kuvottavan pahaa oloa.

Eli kaikkia keinoja kannattaa kokeilla ja käyttää niitä mitkä hyväksi kokee oman paremman olonsa ja terveytensä takia.

SitrusRe: Suppea ruokavalio ja puutokset8.12.2018 22:49
Oliko se ihan varmasti veljenpoika?
Ettei ollut kumminkaimankoira?
- Varmistan vain.

GingerRe: Suppea ruokavalio ja puutokset9.12.2018 0:06
Tsemppiä Sitrus 👍😉 Toivottavasti saat nukuttua tänä yönä. Miten oot jaksellut?

hilma 64v.Re: Suppea ruokavalio ja puutokset9.12.2018 8:01
Anteeksi, että ärsytän. Liikuntarjoitteisena en pääse oikein hyvin liikkeelle niin tulipa naiivina ihmisenä mainituksi nuorempi sukulaiseni, joka ystävällisesti auttaa minua. Olisi ehkä ollut parempi veljenpojan sijasta kirjoittaa
Eräs Ihminen.

GingerRe: Suppea ruokavalio ja puutokset9.12.2018 9:44
Vitabalans sinkki ei maksa Lifessa 39,90 euroa. Kyllä siellä on tuon hintaisia tuotteita mynnissä, mutta esim. Life sinkki maksaa netissä 8,90 euroa ja evonia hiusravinne, joka sisältää sinkkiä 24,90 (tarjous 19,90). Netissä hinnat voi olla pari euroa halvempia kuin kaupassa.

Vitabalans on halpa tuote ja toki kannattaa ostaa marketista, lähikaupasta tai halpakaupasta. Lifen hinnat voi katsoa netistä. Liikaa ei kannata maksaa.

laiturin akkaRe: Suppea ruokavalio ja puutokset9.12.2018 13:23
Voi meitä pieniä ihmisiä. Eilispäivän oman surkeutensa valittaja voikin olla tämänpäivän ivailija, joka haluaa nolata jonkun.
Sitten vielä toinen tulee tsemppaamaan.
Please, antakaa vähän armoa sentään meille tavallisille ihmisille,
te viisaammat !
Eikös joulunalusaika varsinkin olisi armon aikaa
ja ihmisillä hyvä tahto.

Siihen loppui tämäkin aihe.
Kerron kuitenkin vielä oman kokemukseni sinkkipurutableteista.
Nimi oli minulle enteellinen: sain niistä niin paljon vatsanpuruja,
että purkista jäi yli puolet käyttämättä.

GingerRe: Suppea ruokavalio ja puutokset9.12.2018 14:27
Anteeksi, ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä. Hilma jatka kirjoittelua, täältä saa tukea ja se auttaa jaksamaan.

Mahdollisimman hyvää vointia kaikille ❤

SitrusRe: Suppea ruokavalio ja puutokset9.12.2018 14:29
Vitabalans sinkkipurutabletti 90 kpl maksaa 4,95-6,95. Ei 39,90.
Hinnat useammasta lähteestä.
Apteekissa on tarjolla lukuisia monivitamiinivalmisteita, joiden valitsemisessa
farmaseutit neuvovat.

Näön hämärtäminen on sellainen oire, että menisin juoksujalkaa lääkäriin.

SitrusRe: Suppea ruokavalio ja puutokset9.12.2018 19:20
Yleensä on hyvä kertoa diagnoosi(t), tehdyt tutkimukset, sairauden kesto
ja nykyinen hoito ja miten se tehoaa. Jos se on lakannut tehoamasta, milloin
ja mitä lääkäri on siihen kommentoinut.

Verinäytteitä otetaan herkästi joskaan ei kovin laajasti.

Kukaan ei tyhjän perusteella pysty arvailemaan, mistä ap.lla on puutetta, vai
onko mistään. Mun korviin ruokavalio kuulostaa normaalilta. Ap ei kerro
mitään refluksistaan eikä sen oireista.
Hän pyytää vain lisää, lisää vinkkejä, mitä vain. Heittää hirmuisia hintoja pilleripurkista
jota ei ehkä edes tarvitse, ja jonka hinta on todellisuudessa murto-osa.

Jos näkö hämärtää, mennään silmälääkäriin, eikö niin?
Farmaseutti opastaa vitamiineista ja lisäravinteista, eikö niin?
Tri Tolonen on jo melko vanha vitsi.
Sanalla sanoen, mun trollianturit väpättää kiivaasti.
Tätä palstaa seuranneet kyllä tietävät, että vastailen asiallisiin postauksiin.
Olen tehnyt niin kymmenen vuotta.

SanelmaRe: Suppea ruokavalio ja puutokset9.12.2018 20:05
Hei minulla tukka alkoi lähtemään ja iho kuivui, todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta.

gastriitti-hlöRe: Suppea ruokavalio ja puutokset10.12.2018 12:58
Heippa Hilma !
"On niin nälkä, että näköä haittaa", totesin monesti.
Voin samaistua tilanteeseesi:
Kalaa ja kasviksia. Leipää ja maitoa. Banaani.
Alkaa tökkiä. Tietää, että pitäisi syödä enemmän, mutta yksitoikkoinen ruokavalio ei innosta siihen. Huomaamattaan syö yhä vähemmän.
Väistämättä tulee ravinnevajaus ja vajaus myös ruoan määrän suhteen.
Kuulostaa tutulta, minulla on gastriitti.

Kun hemoglobiinini oli alhaalla ja vaaka näytti alipainoa, aloin syödä yhden pienen annoksen lisää päivässä (vaikka väkisin) ja yritän muistaa lisätä "päivän keittooni" pinaattia (sis. rautaa), jota pidän nyt aina varalla pakkasessa ja lisäksi hankin proteiinijuomia ja proteiinijauhetta.

Onko Hilma, yksi ongelmistasi aamiainen ? Aamiainen oli yksi omista ongelmistani, se jäi aluksi tosi laihaksi, kahvia ja pelkkä leipää, koska vatsani ei lihaa prosessoi eikä juustoja, on ne sitten rasvaisia tai rasvattomia, missä muodossa vain. Leivän päälle ei ollut oikein mitään laittaa. Salaatinlehtikään ei sula vatsassani.
(Vain keitetyt kasvikset käyvät)
Olen kuitenkin keksinyt jotain ratkaisuja saadakseni jo aamulla ravintoa enemmän. Milloin on kahden leivän välissä miedointa ja pehmeintä rahkaa sipaisu, milloin lasten marjasosetta (sis. C-vitamiinia) ja juon proteiinijuoman jo aamiaisella.
Onneksi voi juoda kahvia, ettei siitä sentään ole tarvinnut luopua.
Vahva kahvi on hyvä raudanlähdekin. Tumma paahto on lempeämpää vatsalle.

Noin puolen vuoden sisällä oloni alkoi koheta - hyvin hitaasti, mutta suunta on parempaan päin joka tapauksessa. Ei hämärrä eikä huimaa enää niin paljon eikä niin usein.
Kasviksia ja vihanneksia pitäiis syödä tietysti mahdollimman monipuolisesti saadakseen erilaisia vitamiineja, hiven- ja kivennäisaineita monipuolisesti ja määrää täytyisi lisätä, että saa myös tarpeeksi.
"Vähän sitä ja vähän tätä" ei riitä jos ravinnon kokonaismäärä jää vajaaksi kulutuksen suhteen. Elimistö menee keto-tilaan, laihtuu vain.

Somac jota sinäkin syöt, vähän ilmeisesti estää ravintoaineiden ja vitamiinien imeytymistä.

Antamasi tiedot riittävät oikein hyvin suhteessa kysymykseesi.
Ei tänne tarvitse kirjoittaa koko sairausrepertuaariaan.
Jokaisella on vapaus kirjoittaa juuri sen verran kuin haluaa.
Eihän täällä ylilääkäreitä ole vastaamassa eikä kukaan sen tasoisia vastauksia odotakaan. Tämähän on vertaistukipalsta tarkoituksena vaihtaa kokemustietoa ja antaa mahdollisesti henkistäkin tukea.

Ei kukaan saisi joutua epäasiallisten kommenttien kohteeksi ja
ns. "asiallisiin vastauksiinkin" on helppo "naamioida" tylytystä.
Suhtautukaamme muihin niin kuin toivoisimme itseemme suhtauduttavan, ystävällisesti ja vilpittömästi !

Hilma, luotan täysin älyysi, jos ei syömisen määrän lisääminen auta oireisiisi, osaat varmasti mennä lääkäreille.

somacpakkopullaRe: Suppea ruokavalio ja puutokset11.12.2018 9:36
Tukipalstalla pitää olla nollatoleranssi ilkeilylle.
Sen luulisi ymmärtävän jokaisen aikuisen ihmisen.

Hilma 64v, Sinulle terveyttä ja kaikkea muutakin hyvää !

ei-oleva ellei toisin mainitaRe: Suppea ruokavalio ja puutokset11.12.2018 10:48
Tervetuloa vaan tavallisten kuolevaisten joukkoon nekin jotka itse ovat moittineet miten tympeää ja huonoa kohtelua voi saada vaikkapa th:n piirissä. On paradoxaalista että samat ihmiset lankeavat itse samaan ihmisiä kohtaan jotka neuvoa tulevat tännekin kysymään.

mantelitumakeRe: Suppea ruokavalio ja puutokset12.12.2018 9:59
A-vitamiini on tärkeä mm. silmille/näölle ja iholle.
Päivän A-vitamiinitarpeen voi täyttää esimerkiksi syömällä
yhden reilunkokoisen porkkanan.
A-vitamiinia ei suositella purkista otettavaksi,
A-vitamiini varastoituu, mutta ruoasta sitä ei voi saada liikaa.

mantelitumakeRe: Suppea ruokavalio ja puutokset12.12.2018 10:00
A-vitamiini on tärkeä mm. silmille/näölle ja iholle.
Päivän A-vitamiinitarpeen voi täyttää esimerkiksi syömällä
yhden reilunkokoisen porkkanan.
A-vitamiinia ei suositella purkista otettavaksi,
A-vitamiini varastoituu, mutta k a s v i s ruoasta sitä ei voi saada liikaa.

mantelitumakeRe: Suppea ruokavalio ja puutokset12.12.2018 10:14
A-vitamiinia on mm. maksassa niin paljon, että sitä ei suositella syötäväksi kuin pari kertaa kuukaudessa. Maksalaatikkoa voi syödä useammin.
Kasvisruuista ei voi saada liikaa A-vitamiinia, sanovat professorit.
Aika vähällä saa A-vitamiinin tarpeen tyydytetyksi.
Kelta-oranssit kasvikset ja juurekset sisältävät sitä.

mantelitumakeRe: Suppea ruokavalio ja puutokset12.12.2018 11:13
Hilma 64, on sinulla jo ruokavaliossasi joitakin sinkin lähteitä.
Hyviä sinkin on lähteitä ovat vihreät vihannekset, erityisesti pinaatti, jossa on rautaakin, parsakaali ja herneet (jos voi syödä)
sekä maito, täysjyvävilja, leseet, pähkinät ja erikoisesti ruotoina syötävät kalat:
silakka, muikku ja sardiini.
Sinkkiä on melkein kaikessa, kunpa voisit syödä monipuolisemmin.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: